Så mycket kan de stora sociala medier profilerna tjäna

Data från analysföretaget Captiv8 visar på att personer med många följare på sociala medier som youtube, facebook, instagram och snapchat kan tjäna stora pengar bara på ett enskilt sponsrat inlägg.

Redan de som har 100 000 följare kan tjäna en hel del pengar på bara ett sponsrat inlägg och de som har flera miljoner följare kan  tjäna miljonbelopp på en enda kampanj.

Så här mycket kan en influencer i snitt tjäna på en kampanj med sponsrade inlägg om de har mellan 100 000 och 500 000 följare:
YouTube: 110 000 kr
Facebook: 55 000 kr
Instagram: 44 000 kr
Snapchat: 44 000 kr

Så här mycket kan en influencer i snitt tjäna för en kampanj med sponsrade inlägg om de har över 7 miljoner följare:
YouTube: 2,65 miljoner kronor
Facebook: 1,65 mkr
Instagram: 1,25 mkr
Snapchat: 1,25 mkr

Siffrorna ska naturligtvis ta med en stor nypa salt, eftersom det varierar mycket från individ till individ, bl.a. vad anledningen till att personen har så många följare är. En del har många följare just för att de är förebilder, medans andra kanske bara är personer som uppmärkammas för sina skandaler eller vulgära beteende och sådana personer vill många företag abslut inte förknippas med.

Det kan också variera mycket med nisch och region.

Anledningen till att annonsörerna är beredda att betala så mycket är för möjligheten att kopplas ihop med en inflytelserik person och att man får upprepad exponering mot målgruppen. Det gör att de kan tänkas lita mer på reklam i social media än traditionell marknadsföring.

 

Lämna en kommentar