Lägre priser via prisjämförelsesidor

Att butiker sätter sina priser inte bara utifrån tillgång och efterfrågan, utan även utifrån andra aktörers priser är ingen nyhet.

Ibland har det t.ex. varit priskrig mellan bensinmackar från olika bensinbolag som legat intill varandra där de tävlat om att ha det lägsta priset och på så sätt nått någon form av nedre smärtgräns där någon av aktörerna inte kan sänka priset mer.

Nu är inte detta så vanligt bland bensinbolagen längre då det är ett oligopol och bensinbolagen har märkt att de tjänar mer om de lägger sig lite högre i pris och har samma pris som konkurrenterna istället för att priskriga för att vara billigast.

Det finns också exempel på kedjor som förhandlat med andra aktörer på marknaden och gemensamt kommit överens om att sälja en produkt för ett visst pris, något som dock inte är tillåtet.

Med internets genomslag så har det blivit lättare för konsumenter att jämföra priser då de olika ebutikerna bara är ett klick bort ifrån varandra.

Med prisjämförelsesidorna har det blivit ännu lättare att jämföra priser mellan olika ebutiker och i och med detta har det blivit viktigare för vissa butiker att visa att de ligger bra i pris och i vissa fall har priskriget kommit tillbaka där butikerna tävlar om att ha det billigaste priset på prisjämförelsesidorna.

En strategi för vissa butiker har varit att ha någon enstaka populär produkt, som många söker efter, där de medvetet lägger sig någon krona under den aktör med det tidigare lägsta priset på prisjämförelsesidorna och på så sätt får sålt många av denna, antingen för att öka omsättningen, få in kunder till kundregistret eller för hoppas på att kunderna även köper andra produkter där man har bättre marginal.

Men med allt mer avancerade tekniska system och AI så är det många av butikerna som har variabel prissättning. Det kan vara att priset varierar automatiskt utifrån tillgången så att priset blir högre när man har få produkter kvar i lagret, eller att priset varierar med tiden t.ex. att en vara kan vara billigare vid en tidpunkt när man vill ha in många ordrar.

Men det kan också handla om variabel prissättning utifrån från vilken källa kunden kommer. Att man har ett lägre pris på prisjämförelsesidorna än man har om kunden kommer någon annanstans ifrån.

Sommaren 2024 hade t.ex. Lenson en kampanj hos sina samarbetspartners och på sin webbsida med ”15% rabatt på nästan allt”.

Lensons startsida juli 2024 om man skriver in url eller klickar sig vidare från någon partner eller sökmotor.

Så om man t.ex. 15/7 2024 valde produkten 30 st endagslinser ”Dailies AquaComfort Plus” så står det ordinarie priset angivet som 259kr och med 15% rabatt alltså 220kr

Om man däremot går in på prisjämförelsesidan prisjakt och söker på den produkten så är Lenson denna dag den butik som har det lägsta priset på prisjämförelsesidan med ett pris på 163kr.

Klickar man sig vidare till butiken så kan man alltså nu köpa samma produkt för 163kr d.v.s. en rabatt på 37% jämfört med lensons ”ordinarie pris”.

Lensons startsida juli 2024 om man klickar sig in till sidan via prisjakt

Genom cookies eller liknande spårning så har nu butikssidan koll på att här är någon som fått nys om de lägre priserna som man konkurrerar med på prisjämförelsesidorna så bannern där man skyltar med 15% rabatt har nu ersatts och de olika produkterna har nu istället ofta mellan 35-45% rabatt jämfört med det ordinarie priset.

På prisjämförelsesdan ser man att det för tillfället verkar vara två aktörer som tävlar om att ha det lägsta priset på denna produkt. Lenson och aieyewear.se där Lenson för tillfället har det lägsta priset, någon krona under AI aieyewear.se.

Dagen efter den 16/7 2024 så är det inte längre lenson som har det lägsta priset på prisjakt utan nu har aieyewear.se sänkt sitt pris till 161kr och ligger således 2 kr under Lensons pris.

Om man tittar på prishistoriken för det lägsta priset 3 månader tillbaka i tiden (som visas på nedanstående graf) så ser man att priset har långsamt sjunkit ett par veckor i följd för att därefter hoppa upp ett par tior från en dag till en annan för att sedan börja krypa nedåt igen där lenson och aieyewear.se omväxlande har det lägsta priset.

Prishistoriken på produkten 30 st endagslinser ”Dailies AquaComfort Plus” hos prisjakt april-juli 2024

Går man in på pricerunner och söker på samma produkt så ser man att Lenson där har hunnit fortsätta priskriget för där har både Lenson och aieyewear.se produkten till priset 161kr. Mer än halva priset jämfört med den dyraste aktören.

Priset på produkten 30 st endagslinser ”Dailies AquaComfort Plus” hos pricerunner 16/7 2024.

Även om vi konsumenter har mycket nytta av prisjämförelsesidorna så är de inga altruister utan deras syfte är naturligtvis att tjäna pengar till sig själva.

Detta gör de genom att ta ganska höga klickpriser från sina kunder när någon klickar sig vidare till butiken ifrån prisjämförelsesidan. Deras dilemma är naturligtvis att för att vara trovärdiga behöver de ha med så många butiker som möjligt i sin prisjämförelse, och alla butiker vill inte betala höga klickpriser varje gång någon klickar sig vidare till ens butik.
Detta har prisjämförelsesidorna löst genom att de listar även butiker som inte betalar något till dem men utan logotyp, nedtonat i grått och utan klickbar länk.

Men trots detta visar det sig att även stora aktörer kan saknas helt hos prisjämförelsesidorna.

Inom denna nischen som vi har tittat på här, linser, är t.ex. lensway en stor och anrik aktör bland ebutikerna men den visas varken som klickbar länk eller nedtonad icke klickbar listning hos prisjakt trots att exakt samma produkt finns hos lensway. För tillfället till priset 229kr, 12% rabatt på det ”ordinarie priset” 259kr.

Hos pricerunner finns lensway dock med som ”icke betalande butik” d.v.s. de finns med i listningar men nedtonat och utan klickbar länk.

För att få så bra pris som möjligt som konsument så bör man alltså inte bara kolla priset hos prisjämförelsesidorna utan även titta på prishistoriken och om den går i vågor med långsamt dalande priser följt av en snabb topp kan man ganska lätt se var priskrigarnas nedre smärtgräns ligger och passa på att köpa när priset är i närheten av detta lägsta pris.

Lämna en kommentar