Vill du byta bort ditt liv?

Stefan Kits, projektledare på Knock Action Marketing har ett projekt där han under en månads tid har som mål att byta bort alla sina ägodelar.

Han vill byta bort sitt liv: allt från minsta tops till lägenheten. Ett bra exempel på en lyckad pr-kupp och ett sätt att få någonting att hända i livet. Det är också intressant att han har endast har 224 objekt på sidan stefantheswopper Då är visserligen inte varje objekt en enda pryl utan ett grytset räknas som ett objekt etc. De flesta skulle nog märka att de hade många fler prylar. Det är också intressant att fundera över vilka av sina prylar man skulle vilja byta bort. Nästa steg kan ju bli vilka av sina vanor eller sysselsättningar man vill göra sig av med och så är man en god bit på väg att komma närmare det liv man önskar sig.

Tjäna pengar

Det vanliga rådet för att få avslut är ju att göra det så enkelt som möjligt. Stora och tydliga knappar som kunden kan klicka på, och så få steg som möjligt till avslut. idg skriver en artikel med något kontroversiella råd. De föreslår att man istället ska ska göra det svårt för kunden. Bygg ett intresse kring produkten, endast sälja till vipkunder eller göra det svårt att handla genom att man måste lösa ett pussel eller liknande.

Hur ska man då bete sig.  Ja om man är en helt okänd person som har produkter som inte sticker ut på ett extraordinärt positivt sätt får man nog hålla sig till den enkla vägen. Det krävs annars åtskilligt med pengar till marknadsföring eller pr för att lyckas få produkten att upplevas tillräckligt exklusiv. Om man inte har den tur och skicklighet som krävs för att lyckas extremt bra med en viral kampanj. Om man däremot redan är känd kan man antagligen få hjälp av media att skapa en hype kring produkten eller så har man åtminstone lite lättare att skapa en viral hype.  Att göra det svårt att handla skulle också kunna fungera om man fick det att framgå för alla att något extraordinärt har krävts för att få tag på produkten, t.ex. att man måste klara ett iq-test för att köpa en mensa-tshirt eller komma till en viss plats för att köpa en tröja med ett visst tryck.  Annars är det nog bara att göra som de flesta andra är hänvisade till. Gör det så lätt som möjligt för kunden att handla.

Expandera inte för mycket

När man startar upp en ny verksamhet är det naturligt att det tar mycket kraft och energi för att komma igång. Det är också naturligt att verksamheten expanderar kraftigt procentuellt sett, då omsättningen är liten i början. Sedan när omsättningen har blivit god har många fortfarande en strävan att expandera med kanske 10 eller 20% per år, speciellt om det handlar om börsnoterade företag. Men det är detta fokus på expansion som också skapar de bubblor på marknaden som man ser med jämna mellanrum. Det gör också att man inte vågar dra i bromsen i tid, och gör att många företag går under istället för att leva vidare med en måttlig omsättning. Även om vissa faktiskt lyckas med att expandera under lång tid. Om man driver sitt eget företag bör man fundera på vad man har för mål med verksamheten. En kontinuerlig expansion kräver fortsatt enormt mycket arbete och i många fall mår man nog bättre av att driva en stabil verksamhet, och kanske få mer tid över till annat, än att jaga fortsatt expansion, med risk för att bli utarbetad och kanske förlora kontrollen över kostnader, så att hela verksamheten istället går under.  Så fundera över vilket överskott av verksamheten du skulle vara nöjd med, vilka andra mål du har och vad du vill göra när du har nått dit.  Ta det lugnt.

bacn [bejkon]

Skickar du epost som mottagaren har ett intresse av att få men som inte blir lästa. Detta är epost som inte är jätteintressanta för mottagaren, men de tar gärna del av det i mån av tid. Men risken är istället att det drunknar i den mängd epost som de flesta tar emot idag och aldrig åtgärdas eller läses, utan bara markeras som läst, fast det i bästa fall enbart är rubriken som läses. Det kan handla om nyhetsbrev som inte har ett tillräckligt relevant innehåll för att läsas direkt, epost om vän-förfrågningar på communities, eller andra epost som inte räknas som viktiga. Dessa epost kallas inte för spam utan har istället fått beteckningen bacn [bejkon]. Lösningen för att få fram sitt budskap kan vara att skriva så intressant att mottagaren ser det som högprioriterat, ha en så bra tävling eller erbjudande att mottagaren känner att man måste slå till direkt eller att göra ett upprepat utskick om man märker att man inte får någon respons. Ett gamalt uttryck låter ”the money is in the list” och syftar på att det är lättare att tjäna pengar på att skicka ut relevanta erbjudanden med epost än t.ex. bannerannonser på webben, då epost har mycket högre konvertering. Än så länge. Risken är dock att när mottagaren får mer och mer bacn så minskar konverteringen även här. Så se till att du har något tillräckligt intressant att komma med.

Konstgjord andning genom riksbankens räntesänkning

Riksbankens sänkning av räntan den 4/12 till 2,0 procent ser jag som en form av konstgjord andning. Det kommer göra att några företag överlever lite längre och några överbelånade bostadsägare kan bo kvar lite längre. Men det löser inga problem på sikt utan kommer antagligen bara göra att ”de dåliga tiderna” som finansspelet skulle kalla det varar längre. Det är inte hållbart att husägare ska låna 90% av köpesumman eller mer och att privatpersoner och företag lever på lånade pengar en längre tid.

Det verkar som det finns många som inte kan så mycket om ekonomi

Crimemedicine

Många har nog uppmärksammat läkemedelsverkets kampanj crimemedicine, vars syfte är att uppmärksamma oetiska förhållanden bakom  oseriösa företag som säljer läkemedel på internet.

De har gjort en välgjort webbsida kring detta men inte registrerat andra topdomäner eller felstavningar. Detta har lett till att dessa domäner nu även en del trafik till dessa internetapotek genom felaktiga typeins. Så kan det gå. Alla skriver ju inte in url:en direkt i webbläsaren så som de minns den, utan om man vill kolla upp kampanjen gör man antagligen en sökning i någon sökmotor. Även detta har försäljare av läkemedel på internet tagit fasta på och försökt placera sig högt på denna och liknande sökningar. Det är också något man får räkna med. Kanske hade det varit bättre för läkemedelsverket att jobba med SEO så att deras sida hade rankat högt när man sökte på vanliga mediciner i webbläsaren.

Lägg inte nycklarna på bordet.

Den gamla vidskepelsen att man inte ska lägga nycklarna på bordet har aldrig varit mer aktuellt än nu. Stefan Savage professor vid Jacobs School of Engineering vid University of California i San Diego och handledare för de

 har lett en grupp studenter som i MatLab tagit fram en mjukvara, Sneakey, som kan kopiera en nyckel utifrån ett foto taget med en kamera. Tar man bilden på nära håll räcker det med en 2 megapixels mobilkamera, och har en kamera med teleobjektiv kan man ta bilden på upp till 60 m avstånd.  Nyckeln behöver heller inte vara helt i profil utan programmet klarar av de flesta vinklar och skapar utifrån bilden en kod som låssmeder använder för att automatiskt fräsa ut nycklar i en maskin. 

Det enda som krävs ytterligare är en referensbild av samma nyckeltyp för att måtten från fotot ska bli exakta.

Kanske var det denna utveckling som den gamla vidskepelsen om att inte lägga nycklarna på bordet förutsåg. För om programvaran kommer i fel händer, kan det gå illa.

Även NyTeknik och aftonbladet har läst rapporten.

Ansvar för sitt eget liv

Många i dagens samhälle har glömt att de har ansvar för sitt eget liv.  Man bryr sig inte ens om vad man äter, eller hur man lever, utan förväntar sig att sjukvården ska ta hand om oss om vi blir sjuka. Man räknar med att samhället ska ordna ens försörjning om man inte får en anställning. Och inte bara ge oss mat och någonstans att bo, utan man räknar med att man även ska ha råd med bil, tv video godis och cigaretter. Som företagare blir man nog bättre på att ta ansvar för hela sitt liv, just för att man har ett ansvar för att se till att det jobb man har genererar tillräckligt för att kunna leva.  Detta ansvar kan då sprida sig till även andra delar av livet.

Ha inte för mycket att göra

Ett fel som många gör är att man helt enkelt har för mycket att göra. Heltidsjobb ska kombineras med barn, idrott, renovering, trädgårdsskötsel, båt, och andra hobbies. Kanske man har en drömbild av hur härligt det är att glida runt med sin båt i skärgården eller att spela fotboll med grabbarna. Men om man har för mycket att göra hinner man inte njuta av varken det ena eller det andra, utan även hobbies och rekreation blir till ytterligare en sak som ska hinnas med. Och för att det blir så stressigt hinner man inte njuta av aktiviteten. Om man ska hinna packa, handla och åka ut med båten en helg, måste man stressa för att hinna med, och inte ens båtturen blir en sådan behaglig upplevelse som man hade tänkt sig. Eller att skörda grönsaker i trädgården, vilket skulle kunna vara en njutbar stund om man hade gott om tid och kunde gå och plocka och pyssla i lugn och ro. Istället ska man på några minuter efter jobbet hinna skörda grönsakerna i mörkret. Om man har för mycket att göra ägnas den mesta av tiden åt det kringarbete som är jobbigt, som att skrubba båten eller ta upp och vinterförvara den. Eller att rensa ogräs från trådgårdsgången och klippa gräset när det blivit alldeles för högt. Dessa saker som måste göras, blir gjorda medan de lata dagarna i trädgården eller på båtdäcket blir väldigt få.

Det kan naturligtvis vara svårt att veta vad man ska ta bort för att inte ha för mycket att göra. Ofta kommer man fram till att det är jobbet som tar mest tid, utan att ge så mycket positiva känslor tillbaka, så om man hittar andra sätt att tjäna pengar som inte tar så mycket tid, kan man ägna sig åt det som ger mer positivt tillbaka.

Gå på mässa

I fredags var jag på mässan allt för hälsan i Älvsjö. När jag gick där funderade jag på varför folk betalar över en hundralapp för att bli påprackad budskapet från de olika utställarna. Visserligen var det säkert många som liksom jag hade fått gratisbiljett, men många betalar uppenbarligen för det. Och visst kan det vara inspirationsgivande, men min slutsats var ändå att det man ska syssla med vid ett sådant tillfälle är nätverkande. Om man bara går runt och tittar på produkterna, så ger det inte mer än ett besök i en vanlig affär. Men om man funderar över vilka personer eller företag skulle jag kunna ha ett utbyte med är det ett ypperligt tillfälle att få en första kontakt, eller åtminstone en bild av företaget.