De flesta större matvarubutiker har en färskvarugaranti där man inte bara får pengarna tillbaka utan även dubbelt upp mot vad man betalade om man inte är nöjd med färskvarorna man köper, t.ex. om man köper ett nät med clementiner och några redan när man kommer hem visar sig vara mögliga eller om avocadon visar sig vara otjänlig när man öppnar den.
De flesta butiker har även en nöjd-kund garanti som ger pengarna tillbaka för en vara som man inte är nöjd med.
ICA
ICA:s färskvarugaranti ger dubbla pengarna tillbaka och gäller om du inte är nöjd med kvaliteten på en färskvara du köpt hos ICA.
Garantin gäller för alla färskvaror, såsom kött, fisk, fågel, kylda mejerivaror, frukt och grönt, ost, bröd och chark. Varan måste reklameras inom skälig tid d.v.s. du ska ta med dig varan till butiken och visa upp den så snart du upptäcker felet. Kom även ihåg att kvitto måste uppvisas.
Garantin gäller inte för varor som inte är betalda, det vill säga varor du
hittar i butiken, men ännu inte köpt.
Varor som har nedsatt pris p.g.a. kort hållbarhetsdatum ersätts inte med dubbla pengarna tillbaka utan de ersätts med varans pris om de inte håller förväntad kvalitet.
Läs mer om ICAS färskvarugaranti
Willys
Willys färskvarugaranti ersätter dig med dubbla summan om deras färska frukter och grönsaker eller färska kött inte motsvara dina förväntningar. Ta bara med varan och kvittot till butiken.
Om du inte är nöjd med kvaliteten på en annan vara som du köpt hos Willys får du pengarna tillbaks (Nöjd kund garanti). Ta med varan och kvittot till butiken och berätta varför du är missnöjd.
Läs mer om Willys garantier
Coop
Coops färskvarugarantin innebär att du får dubbla pengarna tillbaka om du köper en färskvara i någon av våra fysiska Coop-butiker och inte är nöjd med varan. Ta med kvittot och varan till butiken du har handlat den i.
Färskvarugarantin gäller bara mot uppvisat kvitto och inte för varor som redan haft nedsatt pris på grund av kort hållbarhetsdatum (om varan inte håller förväntad kvalitet så ersätts du istället med varans pris). Färskvarugarantin gäller inte för varor som inte är betalda, vilket betyder att garantin inte gäller för produkter som man hittar i butiken men ännu inte har köpt.
Som färskvaror räknas frukt och grönt, matbröd, fikabröd, bröd som bakas i butiken och all mat som förvaras i kyla samt charkvaror och ost.
Läs mer om Coops färskvarugaranti
Hemköp
Hemköps färskvarugaranti omfattar alla färskvaror som t.ex. frukt och grönt, kött, fisk, bröd och mejeri och ger dig dubbla pengarna tillbaka om du inte är nöjd med varans kvalitet. Hemköps nöjdkundgaranti omfattar alla övriga varor (som inte är färskvaror) och innebär att du kan få pengarna tillbaka om du inte är nöjd med kvaliteten på en vara. Uppvisa kvitto samt ta med dig varan eller bild på varan till butiken.
Även vid ehandel kan varor du inte är nöjd med reklameras inom 14 dagar.
Läs mer om Hemköps garantier
Lidl
Lidl har en ”alltid nöjd”-garanti som ger dig pengarna tillbaka om en vara inte uppfyller dina förväntningar, oavsett orsak. Ta med varan och kvittot till valfri butik eller kontakta Lidls kundtjänst inom 90 dagar.
Läs mer om Lidls alltid nöjd-garanti
När det gäller torrvaror kan man även ofta vända sig direkt till tillverkaren vars kontaktuppgifter vanligtvis står på förpackningen och ofta får man då några rabattcheckar på motsvarande produkt.
Det kan vara värdefullt för både butiken och tillverkaren att veta om det förekommer brister i kvaliten så man ska inte dra sig för att utnyttja garantierna.