Det finns en mängd olika tillvägagångssätt för bedragare att försöka komma åt individers konton eller pengar.
Tre klassiska varianter har varit dels varianter på s.k. nigeriabrev där man får ett meddelande om att en person har en stor förmögenhet som ska föras ut från ett fjärran land som personen gärna delar med dig, men först krävs en administrativ avgift som du behöver betala in och så fortsätter det och några pengar får man naturligtvis aldrig tillbaka.
Den andra varianten har varit att personer helt enkelt ringer på hemma hos offret och säger sig vara kontrollant eller fastighetsskötare av något slag och stjäl värdesaker vid besöket.
Den tredje varianten handlar om varianter på sol-och-vårare där en person smickrar och låtsas vara intresserad av offret och när man får gensvar så ber man om pengar för att kunna göra en resa eller en livsviktig operation eller liknande.
Men med swish och bank-id så har uppfinningsrikedomen hos bedragarna blivit större. Här är några sätt som bedragarna försöker luras på. Blir du uppringd och ombeds logga in med ditt bank-id eller skicka tillbaka pengar som betalats in fel, så lägg på luren.
Betaltjänsten. Bedragaren säger sig ringa från Swish, Paypal eller Klarna. Ärendet gäller en obetald faktura alternativt att det saknas täckning för den senaste betalningen. Syftet med samtalet är att lura av dig inloggningsuppgifterna och plundra kontot. Lägg på!
▪ Polisen. Först ringer en person som utger sig för att vara polis och säger att det skett ett bedrägeri. Sedan säger sig en annan person ringa från banken angående detta. Banken jobbar inte så. Lägg på.
▪ Banken. Bedragaren säger sig ringa från banken. Ärendet kan variera, men det är alltid bråttom och kräver att den uppringde loggar in på banken så snart som möjligt. Det kan exempelvis gälla utbyte av bankdosan eller ett påstått bedrägeri. Detta är klassikern bland telefonbedragarnas tillvägagångssätt. Men som sagt, banken jobbar inte så. Lägg på.
▪ Mäklaren. Bedragarna utger sig för att vara mäklare när de ringer till personer som har bostäder till salu. Under våren har polisen fått in ett antal anmälningar om bedrägeriförsök med detta tillvägagångssätt. Lägg på.
▪ Välkänd butik. Bedragaren säger sig ringa från en välkänd butik angående betalningen för en påhittad beställning. Återigen handlar det bara om att förmå den uppringde att logga in på sin bank. Lägg på.
▪ Skatteverket. Bedragaren säger sig ringa från Skatteverket. Leder samtalet till att den uppringde ombeds logga in på sitt bankkonto är det bara att lägga på. Här gäller det dock att vara vaksam. Det förekommer att Skatteverkets handläggare ringer upp om det finns kompletterande frågor kring deklarationen.
▪ Teleoperatör. Bedragarna säger sig ringa från telefonbolaget och erbjuder pensionärsrabatt. Som vanligt ombeds den uppringde logga in på sin bank. Nyligen åtalades ett kriminellt nätverk i Linköping för en rad bedrägerier mot 80- och 90-åringar där detta var tillvägagångssättet. Lägg på.
▪ Postkodlotteriet. Bedragaren säger sig ringa från lotteriet och frågar efter kortnummer alternativt kontouppgifter för att kunna föra över en storvinst. Lägg på.
▪ Spärrservice. Personen säger sig ringa från ”spärrservice” angående ett pågående bedrägeri riktat mot ditt bankkort. Men det är bara att lägga på. Banken ringer inte upp för att spärra kort.